Dla jednych jest to komputerowa strategiczna gra czasu rzeczywistego (ang. RTS), wydana w 1998 roku przez Blizzard Entertainment która osadzona jest w odległym kosmosie i opowiada o wojnach między rasami Terran, Zergów i Protosów...

...Dla innych sens życia

Podstawowym celem gry jest wyeliminowanie wszystkich przeciwników (wyjątek stanowi kampania oraz niektóre gry typu UMS). W tym celu należy zdobyć kontrolę nad odpowiednią ilością minerałów oraz gazu, które są w grze formą gotówki niezbędnej do rozbudowy bazy, konstrukcji jednostek bojowych, a także przeprowadzaniu różnorakich ulepszeń. Kryształy zbierane są bezpośrednio ze złóż wydobywających się z ziemi i są wydobywane masowo przez robotników (odpowiednich dla każdej rasy), natomiast gaz musi być najpierw odpowiednio przetworzony w specjalnym budynku i jest wydobywany tylko przez jednego robotnika naraz.

Gracze mogą kontrolować tylko ograniczoną liczbę jednostek naraz. Liczba ta może być powiększona tylko poprzez wyprodukowanie/wybudowanie odpowiedniej jednostki lub struktury. Nie będzie jednak nigdy większa niż 200, co jest maksymalnym ograniczeniem nałożonym przez programistów. Wyjątek stanowią niektóre misje kampanii, gdzie gracz ma możliwość kontrolowania dwóch baz różnych ras.

Każda jednostka w grze jest unikalna - to znaczy, że żadna jednostka nie ma swojego odpowiednika u innej rasy. Twórcy gry starali się zrównoważyć szanse wszystkich stron konfliktu. Dzięki temu gra jest niezwykle wymagająca od gracza, gdyż jego jedyną przewagą nad przeciwnikiem są jego umiejętności, które musi rozwijać (takie jak "micro" i "macro", mówiące o umiejętności szybkiego i trafnego wydawania poleceń poruszania się, budowania itp.). .

Gracze zazwyczaj rozpoczynają grę jedynie z czterema robotnikami (są to SCV u Terran, Drone u Zergów i Probe u Protosów), jednym budynkiem głównym, w którym produkowani są robotnicy, oraz 50 minerałami wystarczającymi na zakup jednego z robotników. Wyjątkiem są gry UMS (ang. Use Map Settings), gdzie gracze mają już częściowo rozbudowane bazy. Mapy takie zawierają często różne zdarzenia (ang. triggers), które często uaktywniają się dopiero w trakcie gry.

W fabule gry występuje wiele wątków i zwrotów akcji, przeplatanych oryginalnymi przerywnikami filmowymi. W trybie pojedynczego gracza do rozegrania są trzy kampanie, po jednej dla każdej rasy. Fabuła poszczególnych kampanii jest ze sobą ściśle powiązana, tak iż rozegranie ich we właściwej kolejności ukazuje spójny i ciągły scenariusz, choć oglądany i przedstawiany fragmentami, z perspektyw poszczególnych ras. .

W pierwszej części gracz wciela się w rolę dowódcy wojsk Konfederacji Terran, szybko jednak przechodzi na stronę quasi-partyzanckiej organizacji o nazwie Sons of Korhal, której dowódcą jest Arcturus Mengsk. Jest to początek wielkiego konfliktu między trzema rasami występującymi w Starcrafcie.
W drugiej kampanii gracz zostaje jednym z "Cerebrate's", dowódców plemion Zergów, podlegających bezpośrednio nadrzędnemu umysłowi, Overmindowi. Zostaje tu rozwinięty wątek walki pomiędzy Zergami, a Protosami, który będzie się ciągnął praktycznie do końca podstawowej wersji gry.
Trzeci epizod zostaje poświęcony rasie Protosów. Tym razem gracz zostaje jednym z nowych Egzekutorów (ang. Executor), który ma zastąpić Tassadara, oskarżonego przez Konklawe (forma rządu Protosów) o współpracę z Dark Templarami, którzy zostali wygnani dawno temu z rodzimej planety Protosów, Aiur. Trzecia kampania kontynuuje wątki rozpoczęte wcześniej, a także ukazuje głębokie podziały i różnice, jakie są zakorzenione w społeczeństwie Protosów, a z którymi muszą sobie poradzić w obliczu nadchodzącego niebezpieczeństwa.